Harcban a fogérzékenységgel

Rengeteg ember életét nehezítik meg az érzékeny fogak – különösen, hogy hazánk élen jár ebben a tekintetben. Így sokaknak ismerős a nyilallásszerű fájdalom, illetve a fogak „szelelése”, amely általában derült égből villámcsapásként jelentkezik. A kiváltó okok változatosak lehetnek, de szerencsére megoldásban sincs hiány. A gyógyulás csak egy kis odafigyelés és rendszeres fogorvosi kontroll kérdése.

Mi történik az érzékeny foggal?

Ha érzékeny a fogunk, akkor már egy falat hideg vagy meleg étel, egy korty nem megfelelő hőmérsékletű ital, de akár a szélsőséges időjárás is megteszi a hatását, váratlanul éles fájdalmat okozva. Kellemetlen érzés jelentkezhet akkor is, ha cukrosat, sósat vagy mentolosat eszünk.

A fájdalommal járó érzékenység akkor alakul ki, ha a fogzománc bármilyen módon megsérül. Ennek következtében ugyanis fokozatosan szabaddá válnak a dentincsatornák, és megszűnik a fog belsejének védelme. Ilyenkor a rendkívül érzékeny, idegekkel teli dentin közvetlen kapcsolatba kerül a szájüregben zajló folyamatokkal – az étkezéstől elkezdve egészen a fogorvosi kezelésekig.

Mi áll a fogérzékenység hátterében?

A bosszantó fogérzékenység jelentkezhet átmenetileg, de elhúzódó, tartós tünetként is gyakori. Az előző esetben nincs ok az aggodalomra, mert az ideig-óráig tartó kellemetlenséget többnyire egy fogorvosi kezelés okozza (pl. fogfehérítés, dentálhigiéniai beavatkozások, köztük a fogkő-eltávolítás vagy a csiszolás). Ilyenkor a probléma hamarosan magától is elmúlik. A tartósan fennálló fogérzékenységgel azonban mindenképpen foglalkozni kell. Először is ki kell deríteni, vajon mi okozhatja. Ha érzékeny a fogunk, akkor általában az alábbi okok valamelyikére kell gyanakodnunk:

Túl sok savas étel-ital fogyasztása. A fogérzékenységért gyakran a táplálkozás felelős. Nagyobb mennyiségű zöldség, gyümölcs, kóla, energiaital vagy egyéb savakban dús élelmiszer fogyasztása károsítja a fogzománcot, erőteljes eróziós folyamatot indítva el. Ilyenkor egy gyors és alapos fogmosás a megoldás – gondolhatnánk. Mégsem helyes azonnal fogkefét ragadni, ugyanis a felpuhult zománcot a sikálással csak tovább irritálnánk. Ezért inkább várjunk kb. 2 órát az étkezés után.

Fogfehérítő fogkrém. Az orvosi körülmények között végzett, professzionális fogfehérítés mellett előfordul az is, hogy a drogériában vásárolt fehérítő fogkrémünk tartalmaz valamilyen fogzománcot rongáló összetevőt. Kísérletezgetés helyett inkább kérdezzük meg fogorvosunkat, melyik terméket ajánlja!

Nem megfelelő fogmosási technika. Sokunknál előfordul, hogy az alaposságra hivatkozva erőteljes, sőt: néha agresszív mozdulatokkal sikáljuk a fogainkat. Ez önmagában sem használ a fogzománcunknak, de ha ráadásul kemény sörtéjű kefével csináljuk, akkor garantált a baj. Ezt tetézi, hogy a zománcsérülésen túl az íny visszahúzódását is elősegíthetjük a hibás szájhigiéniával.

Savas szájvizek gyakori használata. Ha sokszor öblögetünk szájvízzel, akkor ajánlatos olyat választani, ami túl sok sav helyett inkább fluoridban gazdag, és semleges a pH-értéke. Ezzel kapcsolatban szintén a legjobb kikérni fogorvosunk tanácsát.

Fogcsikorgatás. Az elsősorban nagyfokú stressz hatására megjelenő fogcsikorgatás komoly támadás a fogzománc ellen. Ha ránk is jellemző ez a rossz szokás, akkor kérhetünk éjszakai fogvédőt fogorvosunktól, de az életmódunk megváltoztatása is sokat segíthet.

Bulimia. A gyakori hánytatással járó étkezési zavar nemcsak a gyomrot és a nyelőcsövet kezdi ki, de sajnos nem kíméli a fogakat sem, így fontos még időben kezeltetni.

Fogszuvasodás. Ha nem egyszerűen egy kisebb lyuk van a fogunkon, de már egészen a foggyökérig hatol a szuvasodás, akkor valószínűleg a fogérzékenység sem ismeretlen számunkra. Ilyenkor egy tömés javíthat a helyzeten.

Sérült fogak. Fontos, hogy óvjuk fogainkat a túl kemény ételektől (pl. cukorka, jégkocka), vagy legalábbis ne harapjunk rájuk hirtelen. Ennek hatására ugyanis fogaink megrepedhetnek, sőt: akár le is törhetnek, ami egyenes út a fogérzékenységhez. Jó tudni, hogy sérüléseket nagy kiterjedésű tömések is okozhatnak, ezért ezeket ajánlott időről időre ellenőriztetni fogorvosunkkal.

Egyéb fogbetegségek. A fogak megbetegedései közül az érzékenység szempontjából elsősorban a visszahúzódott fogíny, az ínygyulladás és az előrehaladottabb állapotban lévő fogínysorvadás igényel nagyobb odafigyelést.

Hogyan enyhíthetjük a fogérzékenységet?

Ha már megvan a baj, akkor a legjobb megoldás mielőbb meglátogatni a fogorvosunkat. A szakember feltárja a probléma okát, és kiválasztja a megfelelő módszert a panasz megszüntetésére. Emellett azonban rajtunk is sok múlik! Lássuk, mit tehetünk együtt az ügy érdekében:

  • Megfelelő szájhigiénia. Talán a legfontosabb lépés a gyógyulás felé vezető úton. A fogak megfelelő ápolását orvosunk szívesen megmutatja, de addig is: használjunk puha sörtéjű fogkefét és speciális, fogérzékenységet csökkentő fogkrémet!
  • Savas és cukros ételek kerülése. Ha mégis megkívánjuk a fogunk ellenségeinek számító élelmiszereket, legalább ne mossunk azonnal fogat a savaktól meggyengülő zománc védelme érdekében.
  • Speciális fogászati kezelések. A helyi, tüneti kezelés egyik jól bevált formája a magas fluoridtartalmú védőlakkok alkalmazása, illetve a lágylézeres kezelés. A fogorvos ezen túl dönthet a fluoridos iontoforézis mellett is. Mindhárom beavatkozás megszünteti a fogérzékenységet, és csak fogászati klinikákon érhető el.
  • Fogtömés. A nagyobb kiterjedésű zománchiány, vagyis az erősen kopott fogak már tömést igényelnek, amelynek segítségével az érzékeny dentin megóvható a külvilág ingereitől.

Ha Ön épp megoldást keres fogai érzékenységére, fogorvosaink állnak rendelkezésére. Jelentkezzen be hozzánk most!